Sinds 1952 beleefden meer dan 60 miljoen mensen een fijne dag in Madurodam
Sinds 1952 schonk Madurodam ruim 32 miljoen euro aan goede doelen
Madurodam vertelt de grote verhalen van Nederland

Medewerkers aan het woord

Debbie Rooswinkel

Debbie Rooswinkel is al negen jaar salesmanager Nederlandse markt en projectleider bij Madurodam. Debbie bedenkt en coördineert kortingsacties en combinatietickets voor de consument. Als projectleider brengt zij Madurodam in wintersfeer. ‘Madurodam wordt in de toekomst minder weersafhankelijk. Mensen krijgen meer waar voor hun geld. Ook ben ik erg blij met de vergroening van het park. En het belangrijkste is natuurlijk dat door de toename van bezoekers meer geld binnenkomt voor ons eigen kinderfonds, dat uitkeert aan goede doelen voor kinderen.’

Bijzonder: ‘Na een intense verbouwing en heropening in 2012, waaraan we allemaal keihard hebben gewerkt, gaven de drive van collega’s, het enthousiasme van bezoekers en de aandacht van partners en pers mij een enorme boost.’

 

Yorick Zwerver
‘De sfeer is informeel, maar ook serieus en dienstbaar.’

Van catering op evenementen tot ijsjes verkopen in het park, Yorick Zwerver, horecamedewerker bij Madurodam, doet zijn veelzijdige werk met passie. De sfeer is informeel, maar ook serieus en dienstbaar. Meer attracties met grote verhalen over Nederland, daar hoopt hij op. Het is onderdeel van het toekomstplan.

‘Meer ruimte om meer te kunnen leren over onze geschiedenis, zoals bijvoorbeeld de Eerste Vrije Statenvergadering (1572) in het Hof van Nederland. Een belangrijk verhaal over het ontstaan van Nederland. Hier evaar je de spanning van dat belangrijke moment in de Nederlandse geschiedenis.’

Bijzonder: 'Ik leer hier veel over omgaan met verschillende culturen. Soms zijn toeristen niet even vriendelijk. Ze commanderen bijvoorbeeld en ik reageer dan extreem vriendelijk en dienstbaar. Dat werkt heel goed, want het ‘onvriendelijke’ gezelschap wilde nadien met mij op de foto en hebben mij zelfs de foto’s nog toegestuurd.’

 

Dave van der linden
‘Ik wil mensen meenemen in het verhaal van Madurodam.'

Dave werkt op de afdeling technische dienst. Af en toe geeft hij rondleidingen achter de schermen. ‘Er komt veel meer bij kijken dan mensen denken. Het moet toch allemaal gemaakt worden. Treinen, autootjes, vliegtuigen, alle mechanische dingen worden hier gemaakt. ’Ik ben positief over de plannen. Ik vind dat er wel verandering nodig is om het leuk te houden. Zeker omdat we een buitenpark zijn is het fijn om ook dat er ook binnenattracties komen. Madurodam is een prachtige plek in Den Haag, het moet daar blijven en alleen maar mooier worden.’

Bijzonder: ‘Spinnen die overdag ‘instappen’ in de treinen en ‘s avonds bij de werkplaats weer ‘uitstappen’ om vervolgens hier hun spinnenweb te maken.’ 

 

Evalien Timmer
‘Elke attractie vertelt een verhaal.’ 

Evalien Timmers is al bijna vijf jaar manager sponsoring en events bij Madurodam. ‘Het toekomstplan is nodig voor ons voortbestaan. We zitten aan een maximum qua capaciteit. De nieuwe, overdekte attracties zijn fantastisch te combineren met ludieke events. In een 16e eeuwse setting bijvoorbeeld, dat is toch gaaf.’

Bijzonder: ‘Ik organiseer bijzondere events, zoals het 150-jarig bestaan van Bronovo met wel 1.000 gasten. Ons eigen relatie-event, waar ik 400 man had verwacht en er 800 komen, daar word ik heel blij van.’