Sinds 1952 beleefden meer dan 60 miljoen mensen een fijne dag in Madurodam
Sinds 1952 schonk Madurodam ruim 32 miljoen euro aan goede doelen
Madurodam vertelt de grote verhalen van Nederland

Toerisme en werkgelegenheid

In Den Haag, de internationale stad van Vrede en Recht, is Madurodam op haar beurt een internationale stad van vrede en recht. Opgericht als levende herinnering aan oorlogsheld George Madurodam beleefden sinds de opening op 2 juli 1952 meer dan 60 miljoen bezoekers van over de hele wereld een mooie dag in Madurodam. Madurodam is een uniek, nationaal en internationaal icoon. In Nederland heeft het park een naamsbekendheid van 96%. Jaarlijks bezoeken tussen de 600.00 en 700.000 mensen het themapark. Daarvan komt 56% uit Nederland en 44% uit het buitenland. Hiermee zet Madurodam Den Haag wereldwijd op de kaart. 

In Madurodam werken 182 mensen, indirect danken 318 mensen hun baan aan Madurodam. Dat betekent dat Madurodam goed is voor 500 banen in de regio Den Haag. Na de verbouwing neemt dit aantal substantieel toe tot 647 banen waarvan 222 binnen Madurodam. 

Sinds 2010 heeft Madurodam ruim 15 miljoen euro geïnvesteerd in de transformatie van het park van ‘Nederland in een notendop’ naar ‘ontdek waar een klein land groot in is’. Voor het Ontwikkelingsperspectief 2030 is een investeringsbudget van ruim 45 miljoen euro uitgetrokken. 

Met een top 5 notering in het overzicht van sterkste merken in de Nederlandse dagattractiemarkt is Madurodam een attractie met een internationale uitstraling en de grootste publiekstrekker van Den Haag. De economische impact op de stad is 27 miljoen euro. Deze neemt na de verbouwing toe met 8 miljoen euro naar 35 miljoen euro. Met deze positie draagt Madurodam substantieel bij aan de ambities van de gemeente Den Haag op gebied van toerisme en werkgelegenheid.